Hoe werkt een klok? En hoe kunnen we zelf een klok ontwerpen als we een lasercutter hebben? Dit projectje is zowel inclusief lasertijd als exclusief lasertijd beschikbaar. In dit project leren de leerlingen tekenen en werken met Inkscape, dit is een gratis vectorieel tekenprogramma. Hierbij is het de bedoeling dat ze zelf de volledige vrijheid krijgen op vlak van creativiteit, zo zoeken ze vaak zelf nieuwe uitdagingen.
Als voorbereiding op dit project is er een handleiding waarin wordt uitgelegd hoe je een
sleutelhanger kan maken met behulp van Inkscape. Vervolgens is er een verschil tussen de
handleidingen van de sleutelhanger en de klok. Bij de sleutelhanger wordt echt de basis van
het programma Inkscape geïntroduceerd (tekenen van rechthoeken, afrondingen, betekenis van
de lijnkleuren, …). Dit is eerder een verkennende les van Inkscape. Bij de klok gaan we veel
dieper in op het programma. We gebruiken bijvoorbeeld de voordelen van de omzetting van
pixel art naar vector art. De omtrek van een vectorafbeelding is zeer vergelijkbaar met een
venndiagram uit de wiskunde. In Inkscape hebben de functies ‘vereniging’ en ‘verschil’ dan
ook dezelfde werking als in de wiskunde. Bovendien maakt de sleutelhanger het verband tussen
de afmetingen op het scherm en in de realiteit meteen duidelijk. Er zijn namelijk altijd
leerlingen die centimeters ingeven in plaats van millimeters en omgekeerd (met het vaak
hilarische gevolg: “op het scherm leek dat wel groter”). Na het laseren moeten de leerlingen
enkel nog het klokwerkje monteren. Hierna is hun klok volledig af en weten ze altijd hoe
laat ze op school moeten zijn.
Het is ook mogelijk om enkel de klokwerkjes te bestellen.
De leerlingen berekenen omtrek en oppervlakte van vlakke figuren en oppervlakte en inhoud van ruimtefiguren.
De leerlingen bepalen punten in het vlak door middel van coördinaten.
De leerlingen gebruiken in wiskundige, natuurwetenschappelijke, technologische en STEM-contexten gepaste grootheden en eenheden in een correcte weergave.
De leerlingen gebruiken in wiskundige, natuurwetenschappelijke, technologische en STEM-contexten gepaste grootheden en eenheden in een correcte weergave.
De leerlingen doorlopen een probleemoplossend proces waarbij kennis en vaardigheden uit meerder STEM-disciplines geïntegreerd worden aangewend.