Toch niet weer iemand met een robotauto?! Nee, we vinden het wiel niet opnieuw uit. Onze
robotauto is het resultaat van een samenwerking met een STEM-leerkracht uit de eerste en
tweede graad. De leerkracht gebruikte al een toffe robotauto tijdens de STEM-lessen. Deze
robot had maar één groot probleem, de leerlingen verloren veel tijd aan solderen. Hierdoor
bleef weinig tijd over voor leuke experimenten en opdrachten. STEM is veel meer dan enkel
een solderen en programmeren!
Deze robotauto is klaar om uitgetest te worden door alle leerlingen in de secundaire
scholen. Omdat er nog maar weinig testen in de klassituatie zijn gedaan, bieden we de enorm
uitgebreide robot nu voor een uitzonderlijk lage prijs aan. Hiervoor vragen we enkel een
review zodat ook de laatste kleine problemen in de klas opgelost kunnen worden. Dit aanbod
is enkel geldig zolang de voorraad strekt.
De levertermijn van dit artikel is begin april, dus ideaal om mee te starten na de
paasvakantie.
De robotauto heeft vier analoge poorten met een aparte voeding. Deze poorten zijn multifunctioneel, laat zeker je eigen fantasie los om deze poorten originele nieuwe functies te geven. Een voorbeeld hiervan: sluit een temperatuursensor aan op poort 1 en leg een lijnencircuit aan dat de robot moet volgen waarvan de helft in de zon ligt en de helft in de schaduw. Sluit een servomotor aan op poort 2 en laat de robot een vlaggetje opsteken als de robot zich in de zon bevindt.
Op de printplaat staat er zowel een aansluiting voor een batterij als een zonnepaneel. Op de aansluiting van de batterij hebben we nog een extra “boost” circuit aangemaakt. Hierdoor heeft de robot slechts 3xAA-batterijen nodig. Dit extra circuit zorgt er ook voor dat de batterijen een veel langere levensduur hebben. Zo verbruiken de experimenten minder batterijen. Ook herlaadbare batterijen zijn compatibel met de robot.
De RX en TX poorten op de printplaat zijn ook multifunctionele poorten voor sensoren of communicatiemodules die gebruik maken van het serial communicatie protocol. Een voorbeeld hiervan is onze CO2-sensor die zowel in de Vertical Farm als in ons CO2-meter-bouwpakket zit. Hiermee kan je bijvoorbeeld de robot in een afgesloten ruimte laten rondrijden en zoeken naar “een lekkende tank” zoals de robot SPOT van Boston Dynamics vaak moet doen. De lekkende tank kan je eenvoudig maken met een gistproces dat CO2 produceert. Wanneer de robot deze “tank” vindt, kan hij beginnen piepen via de buzzer.
I²C een zeer uitgebreid communicatieprotocol dat je kan gebruiken voor sensoren, schermen en nog veel meer. Op Wikipedia vindt je terug: “De I2C-bus werd in 1979 door Philips ontwikkeld en in 1980 gepatenteerd als een betrouwbaar en goedkoop alternatief voor een reeks van andere databussen die destijds werden toegepast in consumentenapparaten.” Ken je dit communicatiekanaal voor elektronica nog niet? Dan is het zeker de moeite om dit eens op te zoeken. We hebben op de printplaat zowel de poort voor de 5V I²C als de 3V I²C gezet. Hierdoor kan je ook de nieuwere en vaak zuinigere 3V sensoren gebruiken.
Deze sensoren heb je waarschijnlijk nog nooit op een robotauto gezien. Deze sensoren kan je op twee verschillende manieren gebruiken. Ofwel gebruik je ze als gewone lichtsensoren voor het zichtbare lichtspectrum. Ofwel gebruik je deze sensoren samen met de RGB LED’s. Dit maakt dat deze robotjes beschikken over een uniek eenvoudig communicatiekanaal. Bekijk zeker eens ons voorbeeldproject “Corona simulatie”.
Als laatste hebben we ook een micro SD-kaarthouder aan robot toegevoegd. Dit maakt dat je zeer eenvoudig ordelijk resultaten van mogelijke experimenten kan opslaan. Deze resultaten kan je nadien importeren in Excel en omzetten in grafieken en statische analyses. Of de resultaten gebruiken voor verdere berekeningen voor verdere STEM-projecten.
STEM is veel meer dan enkel een solderen en programmeren! De meeste onderdelen van deze robot zijn al gesoldeerd voordat deze gebruikt wordt in de klas. Enkel de robuuste onderdelen moeten de leerlingen zelf nog solderen zoals de motoren en baterijhouder. De soldeerpunten van deze punten zijn extra groot om te garanderen dat ze eenvoudig te solderen zijn met leerlingen. Wil je de leerlingen nog leren solderen voordat ze beginnen aan deze uitdaging? Neem dan zeker een kijkje naar onze andere soldeerprojecten zoals de F16. Dit alles zorgt ervoor dat er veel meer tijd overblijft om leuke experimenten uit te voeren met de robot.
De wielen van deze robotauto worden gemaakt met een 3D-printer die gebruikt maakt van een flexibel filament. Print of ontwerp je liever zelf wielen voor deze robot? Dit is zeker mogelijk contacteer ons hiervoor op info@stem-support.be
Onze robotauto is ook te programmeren in combinatie met een Arduino Nano Every en ArduBlock. ArduBlock is een grafische programmeertaal voor Arduino. Met ArduBlock kan je een zeer eenvoudige goed te begrijpen code schrijven.
Ooit al gehoord van de Solar Challenge? Met deze robot kan je eigen solar challange organiseren in de klas! De robot heeft een extra aansluiting voor één of meerdere zonnepanelen rechtstreeks op de motoren. Maak nadien zelf nog een extra houder met een 3D-printer of lasercutter en start de challenge.
Onderaan de robot hebben we ook nog een aantal lijnvolgsensoren geplaatst zodat de robot een circuit op de grond kan volgen. Eventueel kan je een servomotor met grijparm op de robot plaatsen en heb dan heb je een echte magazijnrobot.
De corona situatie mag dan veel beter zijn, in robotland kunnen we nog steeds een simulatie maken van de verspreiding van dit virus. Deze robot beschikt over meerdere RGB LED die van kleur kunnen veranderen. De rode robotjes zijn besmet met corona, de groene zijn gezond. Wanneer een groene robot te lang in de buurt blijft van een rode robot verandert deze robot ook in een rode (besmette) robot.
De robot heeft een vrij grote buzzer die tot 75 dB geluid kan produceren. Doordat deze buzzer rechtstreeks door de Arduino wordt aangestuurd kan deze buzzer meerdere toonhoogtes spelen. Wil je je favoriete deuntje programmeren dan kan dat!
Eerste gesprekken
Eerste mindmaps/ideeën
Uitwerking van de werking van de project ideeën
Controle en review van de uitwerking
Laatste controle en aanpassingen
Bestelling eerste reeks robots
Online launch
Ardublock aanpassen
Verwachte levering aan de scholen
Start van het project in de scholen met support voor problemen
Reviews bekijken en oplossen voor volgend schooljaar