Hoewel de doos nutteloos is – zoals de naam het zelf al zegt, toch zorgt het bouwen voor meer inzicht in technologie en is de doos heel leuk om te maken! Zo kan je de doos helemaal zelf personaliseren.
De Useless box werkt volledig elektronisch zonder microcontroller. Als de schakelaar van
positie veranderd, veranderen ook de positieve en negatieve kant van de motor. Helemaal
onderaan in de box is er een endswitch. Wanneer deze ingedrukt wordt stopt de stroomtoevoer
naar de motor.
We werken nog aan een versie met een Raspberry Pi Pico. Met deze nieuwe versie kan je je
fantasie de vrije loop laten gaan. Je kan bijvoorbeeld de arm een minuutje laten wachten
voordat deze terugkomt. Of maar tot halverwege laten terugkomen. Hierbij heb je dan de keuze
tussen CircuitPython, Arduino programming language of Ardublock om de Pico te programmeren.
De leerlingen voeren en iteratief technisch proces uit in de verschillende ervaringsgebieden om een eenvoudig technisch systeem te realiseren vanuit behoefte(n) en criteria.
De leerlingen ontwerpen een technisch systeem in functie van de bepaalde vereisten.
De leerlingen realiseren het technisch systeem op basis van een ontwerp.
De leerlingen testen of een technisch systeem voldoet aan de behoeften en criteria.
De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid de gepaste meetinstrumenten, meetmethoden en hulpmiddelen om metingen, observaties, experimenten en terreinstudies uit te voeren.
De leerlingen gebruiken in wiskundige, natuurwetenschappelijke, technologische en STEM-contexten gepaste grootheden en eenheden in een correcte weergave.